Pisarka Anna Fryczkowska o serialu Westworld

Wyobraźcie sobie park rozrywki. Ale nie taki zwykły Disneyland, tylko prawdziwy, zbudowany od nowa świat. Na przykład Dziki Zachód, jaki pamiętacie z westernów, zaludniony bohaterami z tamtej epoki: kowboje, rewolwerowcy, czerwonoskórzy, saloony, prerie, konie, stada, no po prostu jak z dziecięcych marzeń. Mieszkają tu androidy, które wyglądają jednak zupełnie jak ludzie, łącznie ze łzami, krwią, flakami i krzykami bólu po strzale w brzuch. Niezależnie od tego, czy goście z zewnątrz pojawiają się w parku rozrywki czy nie, androidy nieustająco przeżywają swoje przygody w dwustu wątkach naraz, co dzień od nowa. Codziennie z tą samą świeżością, bo jak w upiornym Dniu Świstaka, pamięć mają co rano wymazywaną. Pewnie to i lepiej, bo ludzie, którzy odwiedzają Westworld, zajmują się nie tylko poszukiwaniem skarbu, jazdą konną czy flirtami, lecz głównie zabijaniem i gwałceniem.

westworld-5Centrum obsługi androidów zajmuje się więc ich nieustanną reperacją i aktualizowaniem oprogramowania. Tyle że po kolejnej aktualizacji wszystko zaczyna się sypać, bo w głowach androidów pojawiają się wspomnienia, refleksje niewgrane przez programistów, nieplanowane emocje i tęsknoty do działań nie zapisanych w scenariuszu.

westworld-4

Co ciekawe, choć western to popkulturowo świat głównie męski, głównymi bohaterkami wśród androidek są dwie kobiety: blondwłosa córka farmera oraz doświadczona prostytutka z saloonu. Natomiast jeśli chodzi o ludzi – tu przyglądamy się głównie mężczyznom: wrażliwcowi, który odwiedza Westworld i stara się szanować uczucia jego mieszkańców. Oraz programiście, zbolałemu po śmierci syna, który szuka jego obrazu w przybranych dzieciach – androidach, tracąc do nich profesjonalny dystans. To, że kobiety reprezentują świat androidów, a mężczyźni – ludzi, dorzuca dodatkowy kamyczek do ogródka genderowych różnic. To, że ci mężczyźni są niestereotypowo wrażliwi, czyni ich dużo ciekawszymi bohaterami.

westworld-2Siła tego serialu (mnogość wątków, tropów i bohaterów) jest zarazem jego słabością. Trudniej się przywiązać, ale opowieść rozciąga się szeroko, prawdziwie epicko, by sięgnąć rejonów, w które seriale jeszcze się nie zapuszczają. Stawia pytania. Gdzie kończy i zaczyna się człowiek? Gdzie rodzi się świadomość, dusza, tożsamość? Czy stać cię na empatię wobec istot, co do których nie masz pewności, czy mogą coś czuć? Co zrobisz w sytuacji, gdy nie ma żadnych granic, bo zło możesz czynić bezkarnie?

westworld-3I niby to opowieść science-fiction w krainie Dzikiego Zachodu, a tu tak podstawowe kwestie, sięgające dna egzystencji. Ale przecież nie trzeba ich sobie zadawać, można skupiać się na przygodach, zagadkach i obstawianiu, który z androidów i w jaki sposób się jeszcze popsuje. Można analizować walory plastyczne serialu, bo świat Dzikiego Zachodu tak dobitnie kontrastuje z industrialnym, ascetycznym w wystroju biurem programistów i halami, w których składuje się sterty nagich ciał androidów. Można bawić się w szukanie popkulturowych nawiązań i aluzji do popularnych filmów. W świecie Westworldu my, widzowie, naprawdę całkiem dużo możemy.

tekst: Anna Fryczkowska

Serial Westworld można oglądać w HBO i na platformie HBO GO.

 


Anna Fryczkowska. Popularna autorka siedmiu powieści, laureatka kilku nagród. Scenarzystka głośnych seriali telewizyjnych (m.in. Na Wspólnej i Przystań), dziennikarka, italianistka po studiach genderowych. Właśnie wydała doskonałą powieść Sześć kobiet w śniegu (nie licząc suki) (wyd. Burda Książki)zaliczaną do domestic noir, czyli gatunku kryminałów i thrillerów, których głównymi bohaterkami są kobiety (co w żaden sposób nie jest okolicznością łagodzącą). Poprzednie to: Kobieta bez twarzy, Starsza pani wnika i Kurort Amnezja.

szesc-kobiet

No Comments Yet.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.